Yritys
Molkentin Oy:n konekanta kattaa kahdeksan yksikköä. Lisäksi käytettävissä on yksi kuorma-auto kahdella erilaisella perävaunulla ja veto-auto, johon on saatavilla kaksi erilaista lavettia. Osa koneistamme on vuokrattuna teollisuudelle. Yrityksemme työllistää tällä hetkellä neljä ulkopuolista työntekijää. Toimitusjohtajana toimii Antti Molkentin ja yrityksen liikevaihto vuonna 2012 oli noin 700t€.
Molkentin Oy on vakavarainen ja luotettava yhteistyökumppani, jonka toiminta on vakaalla pohjalla. Yrityksellä on RALA-pätevyys ja kaikki tiedot löytyvät ilmaiseksi tilaajavastuu.fi -palvelusta. Molkentin Oy on myös INFRA ry:n jäsenyritys.
Molkentin Oy taipuu moneen työhön ja pyrkii palvelemaan asiakkaitaan aina vain paremmin.
Historia
Leonid Molkentin aloitti ammatti-autoilun jo vuonna 1934. Silloin hän työskenteli maanviljelijänä kotitilallaan Jääsken Virolassa ja hankki ensimmäisen kuorma-auton veljensä kanssa. Tuohon aikaan oli kaksi autoa ja molemmat lähtivät sotaan. Sodan loputtua vain toinen autoista palasi takaisin.
Yli 50 vuotta sitten, 3.5.1953 saatiin ensimmäinen kaivukone -Åkerman 200. Åkerman 200 tunnettiin paremmin nimellä Pikku-Jussi. Seuraavana vuonna hankittiin Auto-Jussi, minkä valmistusnumero oli 2. ”Sota-kempsu” toimi ala-autona ja ylävaunu oli sama kuin Pikku-Jussissa, mutta sen pellit olivat isommat. Samana vuonna, eli 1954 tuli ensimmäinen kuljetusvaunu – mikä sattumoisin oli tehty Imatralla – ja vetäjänä toimi tuttu ”sota-kempsu”.
Näihin aikoihin tulivat ensimmäiset ulkopuoliset työntekijät. 1955 taloon tuli ensimmäinen tela-alustainen kaivukone, joka oli mallia Åkerman 350. 1959 alkoi maansiirto – sanan varsinaisessa merkityksessä – kun hankittiin Caterpillar D7 17 A-sarjan telapuskukone.
Nosturitoiminta alkoi vuonna 1967, kun hankittiin MICHIGAN TMD 16. Tämän jälkeen hankittiin Bantam vuonna 1968 ja vuonna 1970 saapui P&H 325.
Leonid Molkentin oli monessa mukana ja oli myös SML:n perustajajäsen. Hän oli myös mukana perustamassa Kymen piiriyhdistystä.
Yrityksen alkuaikoina oli paljon kauppalan ja myös kaupungin urakoita. Suuria urakoita on ollut muuallakin. Merkittävimpiä urakoita aikojen saatossa on ollut Uimaharjun sahan rakennusvaihe, Savonradan rakentaminen Hillosensalmella sekä Silvolan tekojärvi Helsingissä.
Esko Molkentin on toisen polven yrittäjä ja hän toimi yrityksen toimitusjohtaja vuodesta 1979 aina vuoteen 2013 saakka.
Yritys on pysynyt koko ajan perheen hallussa ja nyt on jo kolmas sukupolvi ottanut vetovastuun yritykseltä, kun kesäkuussa 2013 suoritettiin sukupolvenvaihdos, jolloin Mikko ja Antti ostivat yrityksen enemmistön.